Neden Aşı Yapmalıyım

Dostunuzun pek çok hastalıktan korunması için gerekli bir işlemdir. Bu hastalıklar kötü sonuçlar doğurabilen yada tedavi sonrası bazï kalïci hasarlara neden olan hastalïklardır. Bu aşılamalar bazı zoonoz (insandan gelen) hastalıkların engellenmesi içinde gereklidir

Nezaman Hangi Ayda Aşı Yapılmalı?

Aşılamaya ne zaman aşılaması gerektiğini ve hangi ayla başlanacağını aldığınız yavrunun annesinin yanında olup olmamasïyla,aldığınız bölgedeki hastalïk populasyonu durumuyla hatta aldığınız yerle direk alakalıdır.Veteriner hekiminizi ziyaret ettiğinizde hekiminiz bu durmlarla ilgili size sorular soracak ve yapïlması gerekenlri sıralaması ve periyoduyla alakalï size bilgi verecektir.

Genel olarak yeni dostunuzun daha önce bir hekimi yoktuysa veteriner hekiminiz kedinize yada köpeğinizi önce muayene edecek şayet saysa ozaman aşılama işlemi için gereken işlemleri yapacaktır. Genelinde herhangi bir sağlık problemi yoksa ozaman veteriner hekiminiz dïşkı(Gaita ) tahlili yaparak dostunuzun için parazitlerininin olup olmadïğına bakacaktır.(çoğu zaman veteriner hekimler direk parazit ilacı verebilirler) Herhangi bir ilaç paraziti varsa önce parazitlerden dostumuzu kurtaracak sonra aşılama periyoduna geçecektir. Şayet herhangi bir sorun yoksa o zaman veteriner hekiminiz. Dostunuzu aldïğınız yer annesinin yanında olup olmadïğı gibi sorular size sorup yapacağı ilk aşılamanın hangisi olacağına karar verecektir.

Petshop yada barınaklardan alınan köpeklere karma aşıdan önce bartotella yada kenelcaft aşısı yapılabilir. şayet bu tür yerlerden alınan kediyse onada FIV aşısıyla başlanır.Şayet bu tür yerlerden değilde bildik bir annenin yavrusunu aldïysanız  Nezaman hangi aşının yapïlacağını kediler için buradan yada köpekler içinse  buradan öğrenebilirsinz  .

Zoonoz Hastalıklarla Mucadelede Aşılamanın Önemi

Hayvanlardan insanlara geçebilen hastalïklara zoonoz hastalıklar adï verilir. Bu hastalıklarï en önemlisi kuşkusuz kuduz hastalïğidır. Kuduz aşısı Hayvanlara 3 aylıkdan önce uygulanmaz ancak yavrularïn bağırsak siytemi ancak 3 aylïk olduklarïnda gelişimini tamamlar. Yavrular 3 aylık olduklarında tek doz ahlinde kuzu aşısı uygulanır ve bu aşı her yıl tekrar edilir. Bazï aşıların koruyuculuk süreleri 1 yïldan fazla olmasına rağmen bunlardan bazılarının heryıl tekrar edilmesi yasal bir zorunlulukdur.

Mantar Aşıları zoonoz hastalïklarla mücadelede önemlidir. mantar iyileşmesi uzun zaman alan ve bazï türlerinin insanlarada gelebildiği bir hastalïktır. Mantar hastalıklaı hem tedavide hemde koruyucu olarak kullanïlır yavrularda 2 doz ve sonraki her yïl için 1 doz şeeklinde uygulanmalıdır. Mantar hastalığıyla ilgili daha detaylı bilgiyiburadan alabilirsiniz

Lyme hastalïğina karşi yapılan borella aşılarıda zoonoz bir hastalïk olan lyme dan korunma amacïyla yapïlır. kenelerden köpeklere ve köpekdende insanlara gelebilen bu hastalïk malesef artïk yurdumuzdada görülmekdedir. Lyme için daha ayrıntılı  bilgiyi buradan alabilirsiniz.

Toxoplazma ïnsanlarda düzensizliklere erken doğuma veya sakat bebeklerin dünyaya gelmesine neden olan bir hastalïktır. daha çok kedilerden geçer. Toxoplazma hastalığıyla ilgili daha detaylı bilgiyi buradan alabilirsiniz

Yine zoonoz olan bazı bağırsak parazitleri ve diğer parazit etkenlerinden korunmak için dostunuzu anlamalı ve periyodik olarak veteriner hekiminize kontrol ettirtmelisiniz..

Veteriner hekiminiz gerekli gördüğü durumlarda tahliller yapacak ve sizi herkonuda aydınlatacaktır.