GERIATRI – YAŞLILIK

Yaşlılık insanlarda olduğu gibi ev hayvanlarında da problemlere neden olur.Geriatri yaşlılığa bağlı olarak oluşan sağlık problemlerini ve bunların tedavilerini inceleyen bir bilim dalıdır. yaşın ilerlemesi, fizyolojik ve çevresel faktörlerin etkisiyle canlı organizma normal görevlerini yavaş yavaş yapmakta zorlanmaya başlar.Bu durum dostlarımızın hastalıklara karşı daha hassas olmasına neden olurken dokularının kendilerini yenileme hızında da azalmalara neden olmaktadır.

Henüz yaşlanmanın altında yatan nedenler tam olarak ortaya konabilmiş değil. Bu konuyla ilgili en geçerli teoriler hücrelerin çok fazla parçalanmaları, genlerin erimesi gibi pek çok teori geliştirilmiştir.

yaşam süresini etkileyen pek çok faktör vardır. Bunlardan en önemlileri aşağıdaki tabloda verilmiştir.

YAŞAM SÜRESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

GENETİK Küçük ırk köpekler büyük ırk köpeklerden daha uzun süre yaşarlar.Melez köpek ırkları,saf köpek ırklarına göre daha uzun yaşamaktadırlar.
BESLENME Şişman hayvanlar,Zayıf olanlara oranla daha kısa ömre sahiptirler.Yüksek yağ ve/veya düşük lif içeren mamalar hayvanların yaşam süresini kısaltır.
ÇEVRE Ev dışında bakılan hayvanlar,ev içinde bakılanlara göre daha kısa bir yaşam sürmektedir.Kırsal kesimde yaşayan hayvanlar,şehir ortamında yaşayanlara göre daha uzun ömürlü olmaktadır.

kısırlaştırılmış hayvanlar,kısırlaştırılmamış olanlara göre daha uzun süre yaşamaktadırlar.

KEDİ VE KÖPEKLERİN YAŞLI OLARAK KABUL EDİLDİKLERİ ORTALAMA YAŞ DÖNEMİ

Gurup Olgun dönem kilosu Ortalama Geriatri yaşı
Küçük köpek ırkları 0-9 kg 11,48±1,85 yıl
Orta büyüklükte köpek ırkları 9,5-23 kg 10,90±1,56 yıl
Büyük köpek ırkları 23,5-41 kg 8,85±1,38 yıl
Dev köpek ırkları 41 Kg ve Üstü 7,46±1,94 yıl
Kediler 11,88±1,94

not: Yukarıdaki veriler İVHO dergi 2/3 sayısından alınmıştır.

Düzenli olarak beslediğiniz dostunuzun kontrollerini yaptırdığınızda ilerleyen yaş dönemlerinde sizi pek bir süpriz beklemez. Çünkü veteriner hekiminize yaptığınız ziyaretlerde hekiminiz size gelecekte nelerin sizleri beklediği hakkında gereken bilgileri vererek sizleri zaten yönlendirecektir. Buda sizin  yaşlılıkta süpriz yaşamamanızı ve gereken hazırlıkları ona göre yapmanızı sağlayacaktır. Pek çok kişi yaşlılıkla ilgili yanlış fikirlere sahiptir. mesela yaşlılıkta gözlerde katarakt oluşumunun normal kabul edilmesi gibi. ? oysa katarakt başlı başına yaşlılıkla alakası olmayan bir hastalıktır ve tedavisi olan engellenebilen bir hastalıktır. yine yaşlılıkla bağlantılı olduğu sanılan bir hastalık olan ve köpeklerde ağrılarla seyreden eklem iltihaplarının da  yaşlılıkla pek alakası yoktur.

Yine yaşın ilerlemesiyle oluşabilecek kalp rahatsızlıkları önceden yapılacak kontrollerle daha başlangıçta yakalanıp ortadan kadırılabilir. kalp büyümesikalp yetmezliğiDiabetler(Şeker Hastalığı)Romatizmal ağrılar, bu hastalıklar gurubundan sadece bazılarıdır.

Dostunuzun düzenli olarak yapılacak kontrolleri onun kısa hayatının son dönemlerini gayet rahat bir şekilde geçirilmesini sağlayabilir. bunu asla unutmayınız.