A A A

Kuduz tüm sıcak kanlı hayvanlarda görülen bulaşıcı ve öldürücü viral bir hastalıktır. Etken neurotrop bir virus’tur. Bulaşma enfekte hayvanların sağlıklıları ısırmasıyla olur. Hastalığın hayvandan hayvana ya da insana bulaşmasında sokak köpeklerinin payı büyüktür.
Her ısırılan hayvan kudurmayacağı gibi her ısıran hayvana da kuduz gözüyle bakmak doğru değildir. Kuduzda dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta sebepsiz ısırma vakalarıdır.

Davranış bozuklukları 24-36 saat sonra depresyon ve isteksizlik şeklinde kendini gösterir.
Yüz, çene kaslarının ve yutağın felce uğraması sonucu su ve gıda alımı engellenir. Çoğu zaman kendi tükürüklerini bile yutamazlar.

Hayvanlar loş yerlere saklanmayı severler. Kediler dolap ve kanepe altlarına saklanır. Beden ısısı artar. Bilinç giderek kaybolur ve hırçınlaşarak her şeye karşı saldırganlık durumuna geçer. Sahibinin emirlerini dinlemez. Her önüne gelen canlıyı hatta sahibini de ısırır. Köpekler evi terk ederek bir daha geri dönmezler. Ağızdan bol salya akar. Maksatsız havlama ve miyavlama dikkati çeker. Bu yüzden ses tellerinde bozulma sonucu ses kısıklığı meydana gelir. Bilhassa yabancı cisimleri ısırmalarından dolayı çoğu kez diş kırıkları meydana gelir ve yabancı cisimler ağızda birikir.

Normalde köpeklerden korkan kediler kuduz hastalığında çekinmeden köpeklere saldırırlar.
Şunu unutmamak gerekir ki kuduza yakalanmış köpek ısırma olayından sonraki 3-10 gün arasında ölecektir. Bu süre sonunda hayvanın yaşaması hastalığa yakalanmadığını gösterir.